Priama demokracia a ochrana slobôd
Boj proti pandémii sa na Slovensku zvrhol na neprimerané obmedzovanie ľudských práv a slobôd v rozpore s ústavným právom, aj medzinárodnými ľudskoprávnymi záväzkami Slovenska. Vládni úradníci si uzurpovali právomoci, ktoré popierali náboženské a občianske práva, obchádzali zákonodárny orgán a dochádzalo takýmto spôsobom k segregácií obyvateľov na základe subjektívne vybraných kritérii zo strany úradníkov.
ŽIVOT - Národná strana do popredia svojich priorít preto kladie potrebu:
- Odstrániť všetky právne normy, ktoré neprimeraným spôsobom zasiahli do obmedzovania ľudských práv na Slovensku a vytvorili na takéto konanie zdanlivo právny rámec,
- Prešetriť všetky rozhodnutia osobitnou vyšetrovacou komisiou, aby boli odstránené všetky dvojznačnosti, ktoré vytvárajú predpoklad pre podobné konanie v budúcnosti,
- Ustanoviť legislatívne mechanizmy, ktoré nielen eliminujú takéto tendencie, ale vytvoria účinný mechanizmus ochrany.
Práve otázka pandémie a existujúca ústavná väčšina v parlamente, ako aj nečinnosť ústavných a kontrolných mechanizmov v čase vyhláseného núdzového stavu jasne ukázali ako ľahko štát dokáže potláčať ľudské práva a aký minimálny priestor na ich ochranu obyvateľstvo na Slovensku má.
ŽIVOT - NS práve preto bude presadzovať prijatie zákonov, ktoré zefektívnia inštitút priamej demokracie a to tak, že sa na platnosť referenda budú vzťahovať rovnaké zákonné pravidlá ako pri parlamentných voľbách. Rovnako budeme presadzovať, aby právo na ochranu ľudských práv a slobôd neboli v stave sanitárneho núdzového stavu eliminované.
Zdravie ako hodnota
Zdravie je osobná hodnota. Štát musí motivovať ľudí túto hodnotu zveľaďovať a chrániť. Akceptujeme absolútnu slobodu človeka rozhodnúť sa čo je pre jeho zdravie najlepšie a aké formy liečby a starostlivosti o jeho zdravie využije.
Štát má regulatórnu úlohu v oblasti poskytovania zdravotnej starostlivosti. Segment zdravotníctva musí byť v čo najväčšej miere otvorený konkerencii pričom štát má mať zákonnú povinnosť zabezpečiť základnú zdravotnú starostlivosť z oblasti výberu daní.
Uznávame komerčné pripoistenie pre prípady využitia služieb mimo štátnych zdravotníckych zariadení alebo zariadení, ktoré nespadajú do siete štátom garantovanej zdravotnej starostlivosti.
Zdravotné odvody sú formou daní, za ktoré štát poskytuje zdravotnú starostlivosť a preto budeme presadzovať ich začlenenie do daňových sadzieb. Trh komerčného poistenia má logický a ekonomický priestor mimo štátom poskytovanej zdravotnej starostlivosti, ktorá má byť hradená z daní.
Podpora rodiny a ochrana života
Výrazná podpora rodiny a kultúry života je neoddeliteľnou časťou boja za zdravý národný, kultúrny a sociálny vývoj národa.
Slovensko bezodkladne musí prijať silné prorodinné opatrenia v snahe zvrátiť jeden z najhorších demografických trendov v Európe.
ŽIVOT - Národná strana bude presadzovať kombináciu zvyšovania:
- rodičovského príspevku v hotovostnej podobe až do počtu troch nezaopatrených detí,
- daňovej úľavy v počte nad tri nezaopatrené deti v rodine
- dĺžky obdobia ich poberania.
Ochrana života vo všetkých jeho formách je odrazom nielen kultúry národa, ale aj jeho pripravenosti stáť pri rodinách a ženách osobitne.
- znižovania daní pre rodiny a sociálnych a zdravotných odvodov aj v závislosti od veľkosti rodiny. Preferujeme zavedenie rozdielného stupňa zdaňovania podľa výšky príjmov tak, aby podstatná časť rodín v strednom a nižšom pásme príjmov výrazne pocítila znižovanie daní z príjmu.
EÚ, NATO, zahraničná politika
Slovensko ako štát integrovaný v euroatlantických organizáciách má povinnosť pôsobiť svojím vplyvom na mier a rešpektovanie medzinárodného práva vo svete a nielen sa pasívne prizerať rozhodnutiam iných.
Vstup Slovenska do Európskej únie prináša so sebou výhody v oblasti možnosti čerpania eurofondov a bezcolného prístupu naších exportérov na trh s vyše 400 miliónmi spotrebiteľov. Úvahy o vystúpení Slovenska, ktoré vyše 90% svojej produkcie exportuje do zahraničia, sú nezodpovedné a znamenali by výrazné znevýhodnenie našich výrobcov a poskytovateľov služieb.
Európska únia však v poslednom období prechádza premenou, ktorá predovšetkým v kultúrno-etickej rovine sa snaží pretláčať na členské štáty EÚ v našom kultúrnom priestore neakceptovateľné ideológie. Vydieranie členských štátov EÚ obmedzovaním prístupu k slobodnému trhu alebo k eurofondom prijímaním takýchto ideológií odmietame. Za týmto účelom presadzujeme návrat hlavného zamerania EÚ na spoločenstvo štátov, ktoré disponujú suverenitou v kultúrno etických otázkach a spolupracujú v oblastiach voľného pohybu, zvyšovania bezpečnosti a ochrany hraníc a podpory rozvoja vzdelanosti a kultúrneho dedičstva.
Za účelom vyššej ochrany národnoštátnych záujmov považujeme za strategický záujem spoluprácu krajín Vyšehradskej štvorky, ktorá Slovensku dáva väčšiu silu spoločných hlasov pri presadzovaní záujmov krajín zdieľajúcich spoločné dejiny a žijúcich v jednom kultúrnom rámci.
Ako členská krajina NATO sme povolaní prispievať k presadzovaniu takej obrannej politiky, ktorá bude prispievať dodržiavanie medzinárodného práva a mieru. Odmietame angažovanie sa NATO v riešení konfliktov mimo rámca obrannej aliancie a na vlastnom území. Rovnako odmietame rozširovanie NATO o krajiny, ktoré nemajú vyriešené územné spory a prechádzajú obdobím vonkajšieho alebo vnútorného napätia.
Slovensko ako slovanská krajina plne integrovaná do západných štruktúr má poslanie dopomôcť nastoliť vyvážený komunikačný politický rámec medzi západnými mocnosťami a Ruskom.
Bohatý národ - Spravodlivý štát
Len taký štát je bohatý, v ktorom žijú bohaté rodiny, ziskové spoločnosti a kde sa životný štandard rozvíja v bezpečnom, sociálne vyváženom a spravodlivom prostredí.
Nevnímame žiaden protiklad medzi sociálnou politikou zameranou na ochranu tých, ktorí sú odkázaní na záchrannú sieť štátu ako poslednú inštanciu a rozvojom podnikateľského prostredia, ktoré potrebuje priestor pre svoj rast a tvorbu hodnôt.
Živnostníci, malé a stredné podnikateľské subjekty majú dôvod očakávať, že na Slovensku bude konkurencieschopné prostredie čo do výšky daní, odvodov, vymožiteľnosti práva a konkurencieschopnosti stimulov.
Uvedomujeme si, že podnikateľské prostredie sa v globalizovanom svete slobodne rozhoduje v ktorej krajine investuje a zamestná ľudí. Slovensko dnes patrí medzi najmenej atraktívne štáty na investovanie čo do výšky daní, odvodov. Pripravíme preto taký mechanizmus, ktorý bude výrazne daňovo odmeňovať firmy, ktoré zamestnávajú na Slovensku ľudí, reinvestujú na našom území zisky a podobne.
Primeraná daňová sadzba sa na svete pre takéto spoločnosti pohybuje v pásme 9 – 12%.
Slovensko stojí pred zásadnou úlohou znižovania sociálnych a zdravotných odvodov, ktoré predražujú zamestnávanie, znižujú životný štandard občanov. Všetky možné disponibilné zdroje v rámci schém pomoci v EÚ budeme preto zameriavať na znižovanie nákladov v tejto oblasti a to aj za cenu zvýšenia celkovej zadlženosti štátu.
Spravodlivosť na Slovensku má aj po nástupe novej vládnej zostavy vážne otázniky. Ako štát majúci najvyššie trestné sadzby v Európe sme konfrontovaní so stavom súdnictva a bezpečnostných zložiek, ktoré zdá sa nie sú garantom prístupu k spravodlivému procesu. Podporujeme zmeny v oblasti trestného poriadku, ktoré zvýšia kontrolu a postihy tých zložiek štátu, ktoré svojím konaním resp. nekonaním spôsobia marenie nielen vyšetrovania trestných činov, ale aj vyšetrovanie spôsobom, ktorý sa ukáže, že nemal oporu v zákonných postupoch. Za týmto účelom ustanovujeme vznik pracovnej skupiny pre reformu spravodlivosti, na čele ktorej bude bývalý prokurátor Mgr. Roman Chudý.
Zdravá príroda pre človeka
Zdravie a život je majetkom a voľbou človeka a štát bude flexibilne reagovať na individuálne priania pacientov pri zvolení si vlastnej alternatívnej liečby a dostupnosti nimi zvolených liekov bez toho, že štát by takýmto individuálnym rozhodnutiam bránil v inom rozsahu ako je formou odborného poučenia a osvety. Prijatie strategického plánu boja proti Covid, ktorý zaručí, že zdravotná starostlivosť o pacientov na iné ochorenia bude plne zabezpečená aj počas Covid pandémie a COVID liečba sa bude poskytovať v špecializovaných zdravotníckych zariadeniach.
Potravinová sebestačnosť
Vzdelanie a pracovný trh
Vzdelanie je predpokladom úspešného uplatnenia sa na trhu práce, ale len za predpokladu, že školstvo formuje pracovnú silu, ktorá je na trhu práca žiadaná. Slovensko dlhodobo vykazuje vysokú nekompatibilitu medzi trhom práce a vzdelávaním. Má to za následok vysoké náklady na rekvalifikáciu.
- V oblasti vzdelávania budeme presadzovať prepojenie učňovských škôl s trhom práce a veľkými zamestnávateľmi,
- Nebudeme finančne prispievať na činnosť škôl, ktoré dlhodobo produkujú nadlimitné počty absolventov, ktorí končia na úradoch práce alebo musia podstupovať rekalifikáciu,
- Vyradíme zo siete vysokýh škôl tie, ktoré nespĺňajú kritéria vzdelávania porovnateľné s najlepšími 5 vysokými školami na Slovensku
- Výrazne posilníme výučbu cudzích jazykov na druhom stupni základných škôl
- Podporíme previazanosť škôl a športových klubov s cieľom rozvoja športu a podpory talentov